Choď na obsah Choď na menu
 


Laboratórny protokol

28. 2. 2016

Najprv všeobecne

V prvom rade si poďme uvedomiť, čo je to laboratórny protokol. 

Nie je to len pomôcka k vytváraniu psychického nátlaku na študentov a pridávanie zbytočnej roboty. Ako som už čítala niekde na internte, tak Adam Savage v Mythbusters povedal, že rozdiel medzi len takým blbnutím a vedou je zapisovanie si. Originálna hláška:

Laboratórne protokoly robíte aj na biológii a chémii. Aj ich budete robiť, ak sa rozhodnete týmto vedám v budúcnosti venovať. Slúžia na to, aby ste svoj experiment presne popísali, a to z nielen týchto dvoch dôvodov:

  • aby ste vedeli z neho aj po dlhšom čase vyčítať výsledky a pozorovania
  • aby vedel pokus niekto po vás zopakovať.

Preto sa kladie dôraz na to, aby bol protokol zapísaný dôsledne, presne, fyzikálne správne a vedecky.

Čo to znamená?

Dôsledne: Nevymýšľam si postup, pomôcky, ani nič iné. Opisujem presne to, čo som robil s pomôckami, ktoré som mal. 

Presne: Nevymýšľam si hodnoty ("5 cm? To by nesedelo, daj tam 7")

Fyzikálne správne: Neokopírujem celý teoretický úvod z internetu, aspoň ho skontrolujem, či tam nie sú blbosti, a hlavne vyberiem to, čo je dôležité povedať na odôvodnenie mojej hypotézy (priveľa zbytočného textu nikto nemá rád).

Vedecky: Naučte sa, prosím, používať vo Worde editor rovníc, naučte sa písať dolné a horné indexy, špeciálne symboly, zlomky... alebo ten protokol píšte rukou. Okrem toho žiadne vtipné poznámky, nepresnosti... učíme sa písať skutočne vedecký záznam.

+ usilujte sa o peknú formálnu úpravu (jednotný typ a veľkosť písma, oddelené časti...)

 

Teraz konrétne

Rozoberieme si protokol na časti.

 

Teoretický úvod

V tejto časti zadefinujeme všetky pojmy, ktoré budeme používať a uvedieme zákony, ktoré poznáme a pri meraní využijeme. Napríklad, ak meriame merné skupenské teplo topenia ľadu, uvedieme, čo je to merné skupenské teplo topenia, tiež by sme mali napísať kalorimetrickú rovnicu a ako s jej pomocou dokážeme odmerať merné skupenské teplo topenia ľadu.

V prípade niektorých meraní sme formulovali hypotézu - čiže to, čo ste pred experimentom očakávali, tú by sme mali v teoretickom úvode uviesť, prípadne jej zdôvodnenie

Táto časť nie je sloh a nemusí byť dlhá. Musí v nej byť všetko, čo je potrebné povedať, ale zároveň iba to, čo je k veci.

 

Pomôcky

Uvediete PRESNE tie pomôcky, ktoré ste používali. 

 

Postup

Postup píšete tak, aby bol ktokoľvek, kto má prístup k pomôckam spomenutým vyššie (ktokoľvek vrátane školskej upratovačky) vedel po vás postup zopakovať. Teda píšete ho v bodoch, prehľadne, stručne, nič nevynechávate, a hlavne píšete presne to, čo ste robili a v takom poradí, v akom ste to robili

 

Namerané hodnoty a výpočty

Nemýliť s časťou "Výsledky". Sem uvediete všetky tabuľky nameraných hodnôt, prípadne ďalšie výpočty a dopočítané hodnoty.

 

Výsledky

Nemýliť s časťou "Namerané hodnoty". Výsledkom pri meraní merného skupenského tepla topenia ľadu je iba číslo 334 kJ/kg. Ostatné výpočty a tabuľky patria do časti "Namerané hodnoty". Niekedy môže byť výsledkom aj napríklad graf - potom ten graf patrí sem. Každopádne porozmýšľajte, čo presne je výsledkom vášho merania, a to sem uveďte. Niekedy výsledky nemusia byť číselné (napr. pri potvrdení nejakej závislosti).

 

Diskusia

Prečo sme dostali inú hodnotu, ako je v tabuľkách? Kde mohli nastať odchýlky merania? Uveďťe všetko, čo vám napadne, ale nech to má nejaké reálne opodstatnenie (rotácia Zeme je napríklad pri meraní merného skupenského tepla topenia bezvýznamná). Rovnako buďte konkrétni - "ľudský faktor" je slabý argument. Skúste to upresniť - chyba vznikla v dôsledku neschopnosti človeka presne odčítať hodnotu na prístroji. "Chyba prístroja" - nie chyba prístroja. Prístroj meria s istou odchýlkou, táto odchýlka mohla byť príčinou nepresnosti. Príčiny môžu byť naozaj pri každom cvičení iné, porozmýšľajte, na niečo prídete.

 

Záver

Stručne zhrňte, čo ste robili a aké výsledky ste dostali.

 

V prípade ďalších otázok ma kontaktujte.